Ny trepartsaftale forlænger lønkompensation

Torsdag den 14. januar har regeringen og arbejdsmarkedets parter aftalt at forlænge lønkompensationen i alle brancher til de skærpede coronarestriktioner ophører. Formanden for Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) Lizette Risgaard udtrykker tilfredshed med aftalen.

Coronasmitten har endnu engang lukket en stor del af samfundet ned for at få styr på smittespredningen og den meget smitsomme corona-variant B.1.1.7. Derfor forlænges aftalen om lønkompensation for virksomhederne, oplyser Beskæftigelsesministeriet i en pressemeddelelse

Vilkårene er de samme som med den eksisterende ordning og gælder alle brancher, som hermed kan sende ansatte hjem med løn, hvor staten dækker 75-90 procent af lønnen op til 30.000 kr. I perioden, hvor de skærpede restriktioner løber – pt. til og med 7. februar -, vil det særskilt gælde, at lønmodtagerne skal bidrage med én feriedag for de første 21 kalenderdage, ordningen forlænges med. Lønmodtagerne kan maksimalt pålægges at bidrage med fem feriedage i perioden, skriver Beskæftigelsesministeriet.

Lizette Risgaard fra FH siger om aftalen:
- I den meget vanskelige situation, vi står i, er jeg glad for, at det endnu en gang er lykkedes at skabe tryghed på arbejdsmarkedet ved at kunne fortsætte lønkompensationsordningen i endnu en periode. Ligesom ved udbruddet af corona sidste forår har vi nu aftalt, at arbejdstagerne kan bidrage med op til fem feriedage i perioderne med skærpede restriktioner her i foråret, igen for at lette byrden for de hårdt pressede virksomheder. Det er mit håb, at vi med denne forlængelse i trepartsregi kan bidrage til, at vi sammen kan tage de sidste skridt over på den anden side af pandemien.