Arbejdsmiljøet halter under hjemmearbejde

Det seneste halve år har for de fleste budt på langt mere hjemmearbejde end sædvanligt på grund af coronavirus, men selvom Danmark ligger i top, når det handler om muligheden for at arbejde hjemme, placerer vi os ikke nær så godt, når det handler om arbejdsmiljøet på hjemmearbejdspladsen.

Under coronakrisen i foråret arbejdede mange danskere hjemmefra, men en ny undersøgelse Det Europæiske Arbejdsmiljøagentur viser, at hjemmearbejde også var meget mere udbredt i Danmark før coronakrisen sammenlignet med andre europæiske lande. Det skriver DSL’s hovedorganisation FH.

Analysen viser, at 25 procent af de danske lønmodtagere arbejdede regelmæssigt hjemme i 2019, og dermed ligger vi nummer fire i Europa, kun overgået af Island, Holland og Belgien.

Til gengæld er vi ret dårlige til at tage vare på et sundt og sikkert arbejdsmiljø for de medarbejdere, der arbejder hjemme. Det er kun 22 procent af de danske virksomheder, hvor hjemmearbejdspladserne er omfattet af en arbejdspladsvurdering (APV), viser EU-analysen, mens gennemsnittet i EU er 33 procent.

”Det er vigtigt, at arbejdsgiverne søger for, at hjemmearbejdspladser også er omfattet. Det har de allerede i dag pligt til ifølge arbejdsmiljølovgivningen,” siger næstformand i FH, Morten Skov Christiansen, ifølge organisationen.

Han understreger, at der ifølge loven hverken er krav om hæve-sænkebord eller andre særlige kontormøbler, når man arbejder hjemme. Kravene til hjemmearbejde er ikke særligt skrappe. Grundlæggende handler det om at adskille skærm, tastatur og mus, og at stol og bord passer i højden.

Der kræves derfor ingen lovændring i arbejdsmiljølovgivningen i forhold til hjemmearbejdspladser, der er rig mulighed for at arbejde hjemme med den nuværende lov.

”Derimod er der et fuldstændig rimeligt krav om, at arbejdsgiverne skal beskytte medarbejdernes helbred ved at forebygge gener, smerter, sygdom og nedslidning. Og det skal der selvfølgelig ikke slækkes på, blot fordi arbejdet udføres derhjemme i stedet for på arbejdspladsen,” siger Morten Skov Christiansen.

EU-Analysen viser, at Danmark også ligger i den tunge ende, når det handler om at oplære de ansatte i at risikovurdere deres arbejde, når de arbejder uden for virksomheden – det sker kun på en tredjedel af alle danske virksomheder.

Ifølge FH er det vigtigt at rette op på det og sikre oplæring i, hvordan man undgår skader, når man arbejder andre steder end på selve arbejdspladsen. Samfundet og virksomhederne vil over tid blive ramt økonomisk, hvis medarbejderne sidder derhjemme med forkerte arbejdsredskaber og i dårlige arbejdsstillinger med gener, smerter og stigende sygefravær til følge – alt sammen noget, der koster på bundlinjen.