Ny trepartsaftale sætter nye mål for arbejdsmiljøet frem mod 2030

Lige før jul blev årets 14. trepartsaftale landet, aftalen er den mest konkrete aftale om arbejdsmiljø i årevis. Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) forventer, at aftalen vil være med til at rykke arbejdsmiljøet i den rigtig retning.

Der er fortsat plads til forbedring af arbejdsmiljøet på de danske arbejdspladser, skriver Beskæftigelsesministeriet i en pressemeddelelse. Derfor har regeringen sammen med arbejdsmarkedets parter indgået en politisk trepartsaftale om bedre arbejdsmiljø, som skal gælde til 2030.

Aftalen indeholder fire nationale mål for arbejdsmiljøindsatsen, der skal fremme et sikkert og sundt arbejdsmiljø, og at centrale aktører på arbejdsmiljøområdet trækker i samme retning:

• Stærk sikkerhedskultur på arbejdspladser – færre skal udsættes for arbejdsulykker
  • Sikkert og sundt arbejde med kemi – færre skal udsættes for farlig kemi på arbejdspladsen
  • Sikkert og sundt ergonomisk arbejdsmiljø – færre skal udsættes for væsentlige fysiske belastninger
  • Sikkert og sundt psykisk arbejdsmiljø – færre skal udsættes for væsentlige psykiske belastninger

I en række udvalgte brancher med særligt udbredte og alvorlige problemer, har aftaleparterne forpligtiget sig til at sætte konkrete måltal på, hvordan arbejdsmiljøet skal forbedres. Branchemåltallene skal skabe ejerskab og gøre målene relevante og konkrete for arbejdspladserne og for andre aktører i branchen, og der er afsat 95 mio. kr. til Branchefællesskaberne for Arbejdsmiljø, der skal understøtte, at Danmark når de nationale arbejdsmiljøråd.

Næstformand i FH Morten Skov Christiansen siger om aftalen:

- Det er en rigtig god trepartsaftale, som vi er tilfredse med, og som vil være med til at rykke arbejdsmiljøet i den rigtige retning. Med trepartsaftalen har vi forpligtet hinanden på, at alle aktører arbejder tæt sammen om at forbedre arbejdsmiljøet, og vi har skabt et solidt fundament for klare forbedringer i kollegernes arbejdsmiljø.

Med udgangen af 2024 skal der gennemføres en evaluering af de nationale arbejdsmiljømål, og for at opnå bedre viden igangsættes et forskningsspor på området, der på sigt kan indgå i målene. Trepartsaftalen er en udløber af aftalen om en ny og forbedret arbejdsmiljøindsats og ordnede forhold på arbejdsmarkedet, som er fra april 2019.

FH's hjemmeside findes der en oversigt over de udvalgte brancher, som bl.a. er: Bygge&Anlæg, landbrug/skovbrug/fiskeri, politi/beredskabs/fængsler og døgninstitutioner.