Kan jeg blive fyret, hvis jeg ikke vil eller kan blive vaccineret?

Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) har udarbejdet en vejledning om oftest stillede spørgsmål og svar om corona og COVID-19. I vejledningen finder du bl.a. svar på en række spørgsmål om den nye lov, der giver arbejdsgivere mulighed for at kræve coronatest.

I FH’s vejledning på COVID-19 området er der taget højde for de mest almindelige situationer, og du kan finde svar på de oftest stillede spørgsmål i vejledningen, som er udformet som en spørgsmål- og svar-vejledning. Du kan bl.a. finde svar på, om arbejdsgiveren må spørge, om du er vaccineret, og om arbejdsgiveren kan kræve, at du bliver vaccineret for COVID-19.

De udarbejdede svar skal ses i lyset af den situation, Danmark er i på nuværende tidspunkt, og kan ikke tages til udtryk for FH’s holdning i en situation, hvor baggrunden ikke er tilsvarende alvorlig, skriver FH på deres hjemmeside. Det er endvidere vigtigt at have for øje, at der kan være forskel på de forskellige områder på arbejdsmarkedet, og der også kan være situationer, hvor man ud fra en konkret fortolkning vil komme til et andet resultat.

FH understreger desuden vigtigheden af, at være også opmærksom på situationer, der er reguleret af overenskomster, og at der i vejledningen ikke bliver taget stilling til fortolkningen på de enkelte overenskomstområder. Det er derfor en god idé også at søge yderligere information på ens egen organisations hjemmeside.

Find vejledningen her.