Gå til sidens indhold

Hvordan oplever danskerne en fyring, og hvor udbredt er fritstilling?

Afskedigelser er en følsom situation for de berørte medarbejdere og for hele organisationen. Læs med her, hvordan virksomhederne håndterer en afskedigelse.

Opsigelse fra ens arbejde påvirker den enkeltes liv socialt, psykisk og økonomisk – selvtilliden får et knæk, og ens værdi på arbejdsmarkedet er med ét blevet kraftigt reduceret. Ballisagers kandidatanalyse for 2021 har spurgt respondenter, der har prøvet at blive opsagt om, hvordan virksomhederne har håndteret deres opsigelse.

Ifølge analysen er deres opsigelse håndteret ’ordentligt’ i høj grad eller i meget høj grad  i 33 pct. af tilfældene, mens i alt 44 pct. følte, at opsigelsen i mindre grad eller slet ikke blev håndteret ordentligt og professionelt.

Ses der på tallene for, hvordan de enkelt virksomhedstyper har håndteret en opsigelse, er det tydeligt, at de store private virksomheder har en større professionalisme omkring fyringssituationer, så det opleves mere professionelt. I det offentlige oplever kun 1 ud af 10, at fyringer er håndteret ordentlig og professionelt.

Får du i forbindelse med opsigelsen tilbud om et outplacementforløb, gør det en signifikant forskel for den opsagte, da de via forløbet oplever opsigelsen mere ordentlig og professionel.

I forhold til fritstilling i forbindelse med opsigelsen er 57 pct. generelt ikke blevet tilbudt en fritstilling, mens 26 pct. er blevet tilbudt en fritstilling ved deres seneste opsigelse, og 12 pct. er blevet tilbudt en delvis fritstilling.

Derudover bliver ledere langt oftere fritstillet end ikke-ledere. Det sker i 63 pct. af tilfældene, men kun 32 pct. af ikke-lederne er blevet fritstillet. På spørgsmålet om, man fik tilbudt en fritstilling, har 27 pct. svaret ja, mens 55 pct. har svaret nej. I det offentlige fritstiller man kun sjældent, mens man fritstiller oftere i de store private virksomheder (over 249 medarbejdere).

På spørgsmålet om, hvad arbejdsgiveren gjorde forkert i forbindelse med ens fyring, er en uklar eller urigtig årsag til fyringen den største frustration hos den opsagte, mens besked afleveret upersonligt og at der ikke er styr på reglerne, er andre svar på spørgsmålet. Derudover taler ældre medarbejdere i mindre grad grimt om tidligere arbejdsgivere, end yngre gør ved ledighed.

Ved ledighed anser danskerne ikke jobsøgning som et fuldtidsjob. 31 pct. forventer kun at bruge 0-10 timer på jobsøgning, hvis de blev ledige. 29 pct. forventer at bruge 10-20 timer om ugen ved ledighed.

 

 

Mit DSL