Gå til sidens indhold

Digital chikane er et arbejdsmiljøproblem

BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration (BFA) har relanceret deres kampagne om digital chikane med nyt materiale.

Det sker i stigende grad, at ansatte trues og chikaneres via digitale medier. Det skal forebygges og håndteres som et arbejdsmiljøproblem, som angår hele arbejdspladsen.

Digital chikane omfatter situationer, hvor digitale medier som e-mail, sociale medier, blogs og hjemmesider bruges til at chikanere, true eller skræmme nogen. Når digital chikane har relation til arbejdet, er det et arbejdsmiljøproblem, som arbejdspladsen skal tage sig af.

Den nyligt relancerede kampagne om digital chikane har fokus på nyt materiale, der kan findes på BrancheFællesskabets hjemmeside. Det nye materiale er udarbejdet i samarbejde med Arbejdstilsynet og består af:

  • Fire faktakort med info og spørgsmål, som skal understøtte arbejdspladsernes dialog om digital chikane
  • Fem grafikker med budskaber, der skal sætte fokus på digital chikane og de fire faktakort.

De fire faktakort kan hjælpe jer med at sætte gang i dialogen om digital chikane på arbejdspladsen. Kortene fokuserer hver på et bestemt emne, der kort bliver beskrevet. Til hvert kort hører en række dialogspørgsmål, som I kan bruge på arbejdspladsen til at få gang i dialogen om digital chikane.

På hjemmesiden kan du også læse om, hvordan arbejdspladsen sætter forebyggelsen i system, og hvordan I sikrer en hurtig og effektiv respons, hvis en medarbejder rammes af digital chikane.

Under hvert af emnerne kan I finde viden samt tilhørende faktakort, som I kan bruge til at sætte digital chikane på dagsordenen.

Du kan bl.a. også læse 9 konkrete råd til, hvad medarbejdere, ledere og arbejdsmiljøorganisation kan gøre på arbejdspladsen for at forebygge digital chikane og sikre, at I følger op, hvis den alligevel forekommer.

 

Mit DSL