Sådan har lønnen udviklet sig for DSL’ere

Hvert år gennemfører DSL en undersøgelse af lønnen blandt foreningens medlemmer for at se, om lønudviklingen følger med priserne, og så du kan se, om du får nok i løn sammenlignet med dine kolleger. Se her, hvad den nye lønstatistik viser.

Det er vigtigt, at du har en god fornemmelse af, at du får, hvad du er værd, når det gælder løn, og ikke mindst at din løn følger med i forhold til prisudviklingen.

Derfor er det en rigtig god ide at læse årets lønstatistik som i år byder på en gennemsnitlig (reel) lønstigning på omkring fem procent – lidt mere for de yngre og noget mindre for dem med over 30 år på arbejdsmarkedet.

Fem procent er faktisk en rigtig pæn stigning, og med en prisudvikling på 0,3-0,4 procent i 2020 og en forventet prisudvikling på omkring én procent i 2021, så er det en ganske fornuftig reallønudvikling.

Det er dog slet ikke nok bare at affinde sig med at det ser fint ud – næste skridt er, at du får læst lidt flere tabeller, end du plejer, så du får overblik over, om du får den rigtige løn. Fordyb dig i tabellerne, og sammenlign din løn med de tal, du finder der, for at se, om du får den løn, du skal i forhold til dine kolleger med samme kompetencer, ansvar og anciennitet.

Jo flere du kigger på, desto bedre et overblik vil du få, og samlet set vil du komme nærmere på den ’rigtige’ markedsværdi for en person med dine kompetencer. Det kræver dog, at du giver dig til at se på de tabeller, som du måske plejer at bladre forbi.

Du kan også bruge tabellerne til at orientere dig i forhold til hele arbejdsmarkedet og overveje, at du er kommet på den rette hylde. Se de andre fagretninger og ansættelsesområder over skulderen og tænk på, om der er noget, der kunne være spændende for dig end det, du arbejder med lige nu.

Ser græsset grønnere ud på andre karriereveje, er tiden måske kommet til at overveje en ny retning på dit arbejdsliv – ikke kun på grund af lønnen, men måske fordi en kombination af dine interesser, kompetencer og lønniveauerne peger i samme retning. Kontakt DSL, hvis du ønsker rådgivning om kurser eller kompetenceudvikling.

Uanset hvad du får ud af se årets lønstatistik igennem, så kan det meget hurtigt være indsatsen værd. Det er en fornøjelse enhver DSL’er skulle unde sig selv.