Historisk tiltag: Danmark får klare regler om psykisk arbejdsmiljø

Som et af de første lande i Europa får Danmark en bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø – et afgørende skridt mod ligestilling af fysisk og psykisk arbejdsmiljø, mener DSL’s hovedorganisation.

Fagbevægelsen har i mange år kæmpet for at få gjort reglerne for det psykiske arbejdsmiljø tydelige og konkrete, og nu har Arbejdstilsynet samlet de vigtigste regler om psykisk arbejdsmiljø i en bekendtgørelse, som et bredt flertal i Folketinget blev enige om med arbejdsmiljøaftalen i 2019. Det skriver DSL’s hovedorganisation FH.

Med bekendtgørelsen gøres reglerne mere tydeligere for arbejdsgivere og medarbejdere, så det fremover vil blive lettere at igangsætte et systematisk arbejde med at forebygge problemer i det psykiske arbejdsmiljø.

”Det gør en kæmpe forskel, at der nu også kommer en definition af, hvad det psykiske arbejdsmiljø omfatter – det gælder måden, arbejdet er planlagt og tilrettelagt på, de organisatoriske forhold, arbejdets indhold, kravene i arbejdet, den måde arbejdet udføres på og de sociale relationer,” siger Morten Skov Christiansen, som er næstformand i FH ifølge organisationen.

Han pointerer desuden, at sikring af et godt psykisk arbejdsmiljø skal løses gennem dialog og samarbejde mellem arbejdsgivere, ledere og medarbejdere.

Arbejdsgiverne har hele tiden haft pligt til at forebygge bredt inden for alle områder af det psykiske arbejdsmiljø, men der har ikke før været samlet konkret beskrivelse af de risikofaktorer, hvor det er særligt vigtigt at forebygge.

En undersøgelse fra sidste år foretaget af Epinion for FH viste, at mere end hver anden medarbejder i den offentlige sektor oplevede deres arbejde som psykisk belastende. Det samme gælder for hver tredje i den private sektor.

Med klare regler på området, bliver hele grundlaget også klarere for, hvad der skal prioriteres og forebygges i forhold til det psykiske arbejdsmiljø.