De offentlige ledere har arbejdet mere digitalt under coronakrisen og vil også gøre det fremadrettet

En ny undersøgelse fra Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) viser, at de offentlige ledere under coronakrisen i høj grad har arbejdet digitalt, og mange vil også bruge de digitale tiltag fremover

Under coronakrisen i foråret var mange ansatte sendt hjem fra deres arbejde, og det er sket igen på grund af det øgede smittetal. De offentlige ledere har, ifølge en undersøgelse fra FH, taget den nye digitale virkelighed til sig og er godt klædt på til de situationer der uundgåeligt kommer med medarbejdere på hjemmearbejdspladser.

Undersøgelsen, der bygger på erfaringer fra coronakrisens start, viser nemlig, at lederne i den offentlige sektor har været godt rustet til at gribe de nye digitale muligheder for at klare den ændrede arbejdssituation med hjemmearbejde og onlinemøder. Op til 90% af lederne i undersøgelsen har således oplevet at arbejde mere digitalt end før coronakrisen, og 73% af lederne vil fremover i højere grad også anvende de nye tiltag i organisering af arbejdet.

Næstformand i FH, Bente Sorgenfrey siger om undersøgelsen ifølge FH:

”Vi kan se, at lederne er glade for de digitale muligheder – og også vil bruge dem, når vi engang er på den anden side af krisen. På de arbejdspladser, hvor fysisk tilstedeværelse ikke har været nødvendigt, har ledere og medarbejdere med stor succes gjort brug af fx onlinemøder og hjemmearbejde,” siger hun.

Den øgede digitalisering, som coronakrisen har medført, rummer en masse muligheder og potentialer, men kan samtidig indebære en risiko for mindre nærvær. Deltagerne i undersøgelsen peger også på denne udfordring, idet 46% af lederne har haft vanskeligt ved at udøve synlig og nærværende ledelse, og næsten lige så mange er uenige i, at coronakrisen har gjort det nemmere at være i kontakt med deres medarbejdere.

Det er derfor vigtigt, at understøtte lederne i at finde balancen mellem nærvær og digitalisering og give dem mulighed for kompetenceudvikling og gode ledelsesvilkår for herigennem at udøve nærværende og tilstedeværende ledelse i den øgede digitalisering af arbejdet.